Romaner og dataspill
Barnebøker er ikke noe for barn.
Stian Bromark, Dagbladet
Barn kommer til å slutte å lese tradisjonelle bøker, ifølge en britisk forståsegpåer. Uttalelsen kommer oppsiktsvekkende nok fra en mann som kommer til å miste sin jobben hvis han får rett. Direktør Jonathan Douglas ved National Literacy Trust arbeider for å øke leselysten blant britiske skolebarn, men har merket at skolebarna synes det er en meningsløs jobb å ha.
Han kan vise til ferske undersøkelser. Når ungene er rundt åtte, leser de 16 bøker i året. Når de har blitt 15, 16 år, er de nede i tre. Det betyr ikke at dagens unger leser mindre enn gårsdagens, men den tradisjonelle litteraturen må se seg slått av spenstigere språkuttrykk, som tegneserier, magasiner, aviser, internettartikler og dataspill. ”Forleggere og bokbransjen må finne opp boka på nytt. De må utgi flere grafiske romaner. Barn er mer visuelt bevisste enn tidligere og bransjen må gjenspeile dette” sier Douglas, ifølge avisa The Independent. En annen undersøkelse viser at 29 prosent av britiske barn ikke betrakter seg som lesere, selv om de gjør akkurat det, leser, i timer, foran pc-en. Å lese betyr å lese bøker, slik de ser det. ”Det viser at vi må utvikle nye strategier for å fremelske lesegleden hos barn i framtiden”, sier Douglas. Én måte å gjøre det på, er å tilby flere klassiske romaner på nett. Illustrert.
Samtidig kan den amerikanske avisa New York Times fortelle at det er en økende trend i USA å koble dataspill til litteratur. PJ Haarsma ville skrive en science fiction-roman for tenåringen, men ante ikke hvordan han skulle beskrive planetsystemet Orbis, der handlingen finner sted. Løsningen ble å lage et dataspill. Spillet utvider romanens univers, men ungene som spiller det får samtidig en sterk oppfordring til å lese romanen, fordi én måte å komme seg videre på, er å besvare spørsmål og svarene finnes mellom de stive permene. Ifølge New York Times er dette kun et av flere eksempler på at skoler, bibliotek, forfattere og forlag har tatt i bruk dataspill for å oppmuntre til leseentusiasme. Rick Riordan, en annen forfatter som har koblet sin litteratur til dataverdenen, mener spillinteresserte og litteraturglade mennesker primært er ute etter samme opplevelse: Begge vil delta i en fascinerende historie og begge ønsker å identifisere seg med en eller flere av karakterene.
Stian Bromark, Dagbladet
Barn kommer til å slutte å lese tradisjonelle bøker, ifølge en britisk forståsegpåer. Uttalelsen kommer oppsiktsvekkende nok fra en mann som kommer til å miste sin jobben hvis han får rett. Direktør Jonathan Douglas ved National Literacy Trust arbeider for å øke leselysten blant britiske skolebarn, men har merket at skolebarna synes det er en meningsløs jobb å ha.
Han kan vise til ferske undersøkelser. Når ungene er rundt åtte, leser de 16 bøker i året. Når de har blitt 15, 16 år, er de nede i tre. Det betyr ikke at dagens unger leser mindre enn gårsdagens, men den tradisjonelle litteraturen må se seg slått av spenstigere språkuttrykk, som tegneserier, magasiner, aviser, internettartikler og dataspill. ”Forleggere og bokbransjen må finne opp boka på nytt. De må utgi flere grafiske romaner. Barn er mer visuelt bevisste enn tidligere og bransjen må gjenspeile dette” sier Douglas, ifølge avisa The Independent. En annen undersøkelse viser at 29 prosent av britiske barn ikke betrakter seg som lesere, selv om de gjør akkurat det, leser, i timer, foran pc-en. Å lese betyr å lese bøker, slik de ser det. ”Det viser at vi må utvikle nye strategier for å fremelske lesegleden hos barn i framtiden”, sier Douglas. Én måte å gjøre det på, er å tilby flere klassiske romaner på nett. Illustrert.
Samtidig kan den amerikanske avisa New York Times fortelle at det er en økende trend i USA å koble dataspill til litteratur. PJ Haarsma ville skrive en science fiction-roman for tenåringen, men ante ikke hvordan han skulle beskrive planetsystemet Orbis, der handlingen finner sted. Løsningen ble å lage et dataspill. Spillet utvider romanens univers, men ungene som spiller det får samtidig en sterk oppfordring til å lese romanen, fordi én måte å komme seg videre på, er å besvare spørsmål og svarene finnes mellom de stive permene. Ifølge New York Times er dette kun et av flere eksempler på at skoler, bibliotek, forfattere og forlag har tatt i bruk dataspill for å oppmuntre til leseentusiasme. Rick Riordan, en annen forfatter som har koblet sin litteratur til dataverdenen, mener spillinteresserte og litteraturglade mennesker primært er ute etter samme opplevelse: Begge vil delta i en fascinerende historie og begge ønsker å identifisere seg med en eller flere av karakterene.
<< Home