Stian Bromark

Tekstene er tidligere publisert i aviser og magasiner.

Send en epost Site Feed
Mitt foto
Navn:

Stian Bromark er journalist, bokanmelder og forfatter.

Eller prøv heller å klikke her for mer info...

13. okt. 2008

Kultur under depresjonen

Kulturlivet ser mørkt og lyst på de økonomiske nedgangstidene.

Stian Bromark, Dagbladet
Kultur er et overskuddsfenomen. Og et underskuddsfenomen. Kultur er komplekse greier.
Når økonomien går dårlig, er kultursektoren blant de første som får merke det. Voksne folk tar seg ikke råd til å gå i operaen hvis det betyr at ungene må gå på skolen uten trøfler i matboksen. I både USA og Storbritannia meldes det om avbrutte turneer og andre kulturarrangementer. Spesielt i USA, der 90 prosent av kulturlivet er sponset av private aktører.

Men også britene må forberede seg på tøffere tider. ”På kort sikt går det bra, siden budsjettene legges for år framover, men på lengre sikt kommer det til å bli vanskelig for kulturen å vinne tilbake næringslivet”, sier A&Bs sjef Colin Tweedy, ifølge den svenske avisa Dagens nyheter. Arts and Business (A&B) er den organisasjonen i Storbritannia som håndterer sponsorpenger fra næringslivet. Private aktører – omkring 300 selskaper, stiftelser og privatpersoner – bidrar med rundt sju milliarder kroner i året for å holde britenes kulturliv vitalt. I de siste årene har midlene økt, men nå frykter størrelser som Tate Gallery og British Museum for framtiden. Deres sponsorer, deriblant finansinstitusjonen Morgan Stanley, er tunge aktører i virvaret på Wall Street.

Men noen tjener på nedgangstidene. Museer med gratis inngang kan gå framtiden lyst i møte. Kreative avantgardekunstnere som får inspirasjon av deprimerte og kaotiske samfunn, kan også glede seg. Ifølge den britiske avisa The Guardian har britiske og amerikanske forlag allerede forberedt seg på omprioriteringer. Såkalte how to-bøker, guider til hvordan gjøre ditt og datt, forventes å få større utbredelse. For eksempel har titler om kyllinger og grønnsaker allerede fått en oppgang, for folk er nå veldig nysgjerrig på hvordan de kan bli selvberget. Bøker om et år uten shopping, hvordan slutte å røyke og banne og hvordan slutte å kjøpe bøker med hvordan i tittelen, vil trolig også bli storselgere fram mot jul, i likhet med biografier om kongelige og andre megarike mennesker. I de harde 00-åra liker mennesker å straffe seg selv ved å lese om overdådig luksus.

"Det er vanskelig å forstå seg rett på mennesker, hvem som er gal og hvem som er klok. Gud hjelpe oss alle for å bli gjennomskuet", Knut Hamsun