Stian Bromark

Tekstene er tidligere publisert i aviser og magasiner.

Send en epost Site Feed
Mitt foto
Navn:

Stian Bromark er journalist, bokanmelder og forfatter.

Eller prøv heller å klikke her for mer info...

26. sep. 2008

Magiske historietimer


Rushdie i form, men ikke i storform

Anmeldt av Stian Bromark, Dagbladet
I sju år har Salman Rushdie bedrevet research til ”Trollkvinnen fra Firenze”. Det merkes. Bibliografien bakerst i romanen er omfattende. Underveis i fortellingen får du vite alt som trengs om tidsånden i Italia og i India på 1500-tallet, nærmere bestemt i Firenze og ved mogul Akbar den stores hoff i Sikri. Nå er det ikke uvanlig at Rushdie går historisk grundig til verks, men spørsmålet er om han nå ikke har konsentrert seg for mye om lokalkoloritten og for lite om karakterene og handlingen.

Tjener moralen
Den blonde eventyreren Niccolò Vespucci dukker en dag opp ved Akbars hoff og bedyrer at han er sønnen til en forsvunnet mogulsk prinsesse. Akbar mistenker ham for å være en svindler, men lar europeeren berette sine skrøner, som er fortellingen i fortellingen, om Trollkvinnen fra Firenze, hans mor – en guddommelig vakker forføreske med magiske evner. Innsigelsen er at vi aldri kommer under huden på disse skikkelsene, og de gjennomgår ingen fundamentale endringer. De lever ut sine liv med en viss indre friksjon, men oppnår ingen revidert innsikt ved reisens ende. Unntaket er den søkende keiseren, som minner om et menneske av kjøtt, blod og innvoller i langt større grad enn den distanserte, tause og opphøyde prinsessen.

Moralen
Den garvede fortellerkunstneren kompenserer med en panoramaskildring av epoken, nitidig gjengitt i normert Rushdie-prosa; ornamentalsk, sanselig, lekent, ironisk, etc. Budskapet er ikke skjult, det åpenbarer seg: Renessansens Italia framstår som et speilbilde av datidens muslimske imperium, med religiøse, filosofiske og vitenskapelige brytninger side om side med livsbejaelse, frodighet og sensualisme. Akbar, i Rushdies versjon, blir en rollemodell for dagens religiøse grublere. Han er den største herskeren i landets historie fordi han var tolerant, liberal, kunnskapstørst, fantasifull, rettferdig og klok. Rushdie fortsetter å bygge bro mellom øst og vest, men like viktig denne gang: Mellom øst og øst.

Salman Rushdie:
Trollkvinnen fra Firenze
Aschehoug
Oversatt av Kari Risvik

"Det er vanskelig å forstå seg rett på mennesker, hvem som er gal og hvem som er klok. Gud hjelpe oss alle for å bli gjennomskuet", Knut Hamsun