Siste skrik
Burde fattige mennesker bli mer motebevisste?
Av Stian Bromark, Dagbladet
August-nummeret av indiske Vogue har tiltrukket seg oppmerksomhet utenfor landets grenser. Motebladet har nemlig viet 16 sider til bilder av vanlige indere i hippe designerklær. Og så er det nå en gang slik at de fleste indere ikke er bortskjemte Bollywood-stjerner. 456 millioner indere lever for under åtte kroner dagen. Vogues modeller er lut fattige.
Hva i huleste gjør de da med klær på kroppen som kunne gitt ungene skolegang og familien næringsrik mat på bordet resten av livet? En unge med Fendi-smekke til 5 000 kroner. En tannløs, barføtt mann med en Burberry-paraply til 10 000 kroner. En kvinne, og resten av familien, på en moped, der blikkfanget er en Hermès Birkin-veske til 50 000 kroner. Siste skrik. I India for tiden tar tusenvis av bønder årlig selvmord på grunn av for store gjeldsbyrder.
Den italienske fotografen Oliviero Toscani skapte for noen år siden furore med sine kontroversielle bilder for Benetton, der hiv-smittede og dødsdømte ble dresset opp i fargerike gevanter. Benetton hyrte ham inn for å skape blest om merket, Toscani ønsket å formidle et budskap – for de hiv-smittede, mot dødsstraff. Indiske Vogue har ikke hatt slike baktanker, skal vi tro redaktøren Priya Tanna: ”Du kan ikke ta mote så seriøst. Vi forsøker ikke å sende et politisk budskap eller å redde verden”, sier hun til New York Times. Vogue, ifølge Tanna, handler om virkeliggjøre motens kraft. Samtidig føyer hun til et noe snodig postulat: ”Mote er ikke lenger de rikes privilegium”.
Bladet har lykkes med å skape blest omkring seg og sitt. Avisspaltist Kanika Gahlaut, som New York Times har intervjuet, kaller motereportasjen for ”vulgær” og ”smakløs”. Hun, og mange andre, reagerer spesielt sterkt på at Vogue ikke en gang har brydd seg om å identifisere sine fattige ”fotomodeller”. De er i rampelyset, men vi får ikke vite deres navn. Det står bare hva veska, smekka og paraplyen heter.
Ufrivillig kan imidlertid Vogue har bidratt til å spre sosial samvittighet til sine lesere og andre som har sett fotografiene gjengitt i vestlige medier: Det er vanskelig å se bildene av de fattige inderne i designerklær til tusenvis av kroner uten å tenke at vi rikinger bruker jommen mye penger på mye rart.
En gulpeklut til 5 000 kroner.
Av Stian Bromark, Dagbladet
August-nummeret av indiske Vogue har tiltrukket seg oppmerksomhet utenfor landets grenser. Motebladet har nemlig viet 16 sider til bilder av vanlige indere i hippe designerklær. Og så er det nå en gang slik at de fleste indere ikke er bortskjemte Bollywood-stjerner. 456 millioner indere lever for under åtte kroner dagen. Vogues modeller er lut fattige.
Hva i huleste gjør de da med klær på kroppen som kunne gitt ungene skolegang og familien næringsrik mat på bordet resten av livet? En unge med Fendi-smekke til 5 000 kroner. En tannløs, barføtt mann med en Burberry-paraply til 10 000 kroner. En kvinne, og resten av familien, på en moped, der blikkfanget er en Hermès Birkin-veske til 50 000 kroner. Siste skrik. I India for tiden tar tusenvis av bønder årlig selvmord på grunn av for store gjeldsbyrder.
Den italienske fotografen Oliviero Toscani skapte for noen år siden furore med sine kontroversielle bilder for Benetton, der hiv-smittede og dødsdømte ble dresset opp i fargerike gevanter. Benetton hyrte ham inn for å skape blest om merket, Toscani ønsket å formidle et budskap – for de hiv-smittede, mot dødsstraff. Indiske Vogue har ikke hatt slike baktanker, skal vi tro redaktøren Priya Tanna: ”Du kan ikke ta mote så seriøst. Vi forsøker ikke å sende et politisk budskap eller å redde verden”, sier hun til New York Times. Vogue, ifølge Tanna, handler om virkeliggjøre motens kraft. Samtidig føyer hun til et noe snodig postulat: ”Mote er ikke lenger de rikes privilegium”.
Bladet har lykkes med å skape blest omkring seg og sitt. Avisspaltist Kanika Gahlaut, som New York Times har intervjuet, kaller motereportasjen for ”vulgær” og ”smakløs”. Hun, og mange andre, reagerer spesielt sterkt på at Vogue ikke en gang har brydd seg om å identifisere sine fattige ”fotomodeller”. De er i rampelyset, men vi får ikke vite deres navn. Det står bare hva veska, smekka og paraplyen heter.
Ufrivillig kan imidlertid Vogue har bidratt til å spre sosial samvittighet til sine lesere og andre som har sett fotografiene gjengitt i vestlige medier: Det er vanskelig å se bildene av de fattige inderne i designerklær til tusenvis av kroner uten å tenke at vi rikinger bruker jommen mye penger på mye rart.
En gulpeklut til 5 000 kroner.
<< Home