Forfatterskap - en motesak
Forlag tvinger forfattere til å gjøre seg dummere enn de egentlig er.
Stian Bromark, Dagbladet
Hvis du snubler over en bok som er utidig raus i sin klisjébruk, som har et forutsigbart A4-plott og som driver rovdrift på cliffhangere, utropstegn og tre år gamle jenter som dør av lungebetennelse, skal du vite at det ikke nødvendigvis er forfatterens skyld. Det kan like gjerne være forleggeren som er den store stygge fordummeren.
Margaret Drabble er av den oppfatning. Hun tilhører elitesjiktet i britisk litteratur. Nokså bokstavlig talt, siden hun kan smykke seg med et par adelstitler. Drabble, som debuterte i 1963, ble født i 1939. Alderen er muligens årsaken til at hun nå våger å tale børskatedralen midt i mot. På et litterært stevnemøte ved Cambridge-universitetet fortalte Drabble at hun følte seg presset av forlaget Penguin til å merkevareombygge sitt forfatterskap. Det betyr vel noe sånt som at hun må bli mer moderne, kul og spretten. Også på håret. Ifølge avisa The Independent skal hun ha sagt: ”Jeg har lenge hatt en litt rar følelse av at forleggerne mine forsøker å fordumme meg, og interessant nok virker det som om det finnes en oppskrift på hvordan det skal være der ute i markedet”. Drabble, som har skrevet 17 romaner og sju sakprosabøker, føler ikke noe sterkt behov for å slenge seg på siste motebølge i en alder av 69 år.
Det kan virke som om Margaret Drabbles uttalelser ikke har noe med romanforfatter Louise Doughtys utspill i samme avis å gjøre, men det er selvbedrag. Doughty sitter i juryen for Booker-prisen, den mest prestisjefylte litterære prisen i Storbritannia, og hun har nå funnet det for godt å skjelle ut sine mannlige kolleger. Hun mener de bevisst ignorerer de beste leseopplevelsene til fordel for de smale, sære og obskure romanene, utelukkende for å imponere sine kolleger. Doughty synes ikke det er noen god idé å ha akademikere i slike juryer, for de har for mye misforstått yrkesstolthet. Hennes utspill kom i forkant av prisutdelingen 14. oktober, men det har ikke rokket ved gleden til årets vinner, den 33 år gamle debutanten Aravind Adiga ( ”Hvit tiger”). Nobelprisens sekretær Horace Engdahls ferske uttalelse om at amerikanere ikke kan skrive kvalitetslitteratur, tyder på at Louise Doughty har et poeng.
Stian Bromark, Dagbladet
Hvis du snubler over en bok som er utidig raus i sin klisjébruk, som har et forutsigbart A4-plott og som driver rovdrift på cliffhangere, utropstegn og tre år gamle jenter som dør av lungebetennelse, skal du vite at det ikke nødvendigvis er forfatterens skyld. Det kan like gjerne være forleggeren som er den store stygge fordummeren.
Margaret Drabble er av den oppfatning. Hun tilhører elitesjiktet i britisk litteratur. Nokså bokstavlig talt, siden hun kan smykke seg med et par adelstitler. Drabble, som debuterte i 1963, ble født i 1939. Alderen er muligens årsaken til at hun nå våger å tale børskatedralen midt i mot. På et litterært stevnemøte ved Cambridge-universitetet fortalte Drabble at hun følte seg presset av forlaget Penguin til å merkevareombygge sitt forfatterskap. Det betyr vel noe sånt som at hun må bli mer moderne, kul og spretten. Også på håret. Ifølge avisa The Independent skal hun ha sagt: ”Jeg har lenge hatt en litt rar følelse av at forleggerne mine forsøker å fordumme meg, og interessant nok virker det som om det finnes en oppskrift på hvordan det skal være der ute i markedet”. Drabble, som har skrevet 17 romaner og sju sakprosabøker, føler ikke noe sterkt behov for å slenge seg på siste motebølge i en alder av 69 år.
Det kan virke som om Margaret Drabbles uttalelser ikke har noe med romanforfatter Louise Doughtys utspill i samme avis å gjøre, men det er selvbedrag. Doughty sitter i juryen for Booker-prisen, den mest prestisjefylte litterære prisen i Storbritannia, og hun har nå funnet det for godt å skjelle ut sine mannlige kolleger. Hun mener de bevisst ignorerer de beste leseopplevelsene til fordel for de smale, sære og obskure romanene, utelukkende for å imponere sine kolleger. Doughty synes ikke det er noen god idé å ha akademikere i slike juryer, for de har for mye misforstått yrkesstolthet. Hennes utspill kom i forkant av prisutdelingen 14. oktober, men det har ikke rokket ved gleden til årets vinner, den 33 år gamle debutanten Aravind Adiga ( ”Hvit tiger”). Nobelprisens sekretær Horace Engdahls ferske uttalelse om at amerikanere ikke kan skrive kvalitetslitteratur, tyder på at Louise Doughty har et poeng.
<< Home