Stian Bromark

Tekstene er tidligere publisert i aviser og magasiner.

Send en epost Site Feed
Mitt foto
Navn:

Stian Bromark er journalist, bokanmelder og forfatter.

Eller prøv heller å klikke her for mer info...

2. mars 2008

Velment fortielse

Tyske lærere snakker nå mer åpent om Holocaust. I Storbritannia forsøker de å dysse temaet ned. Kanskje.

Stian Bromark, Dagbladet
To forskjellige nyheter fra to forskjellige europeiske land de siste to ukene: Begge handler om pensum, generasjonsskifte blant lærerne og skolenes forhold til Hitlers massemyrderier for over 60 år siden. Fra Tyskland kommer gladnyheten. Fra Storbritannia er man mer usikker.

Det var New York Times som forrige uke kunne rapportere at tyske lærere nå har fått et mer avslappet forhold til å undervise om en betent epoke i tysk historie, nemlig Hitlers vekst og fall i årene 1933 til 1945, spesielt krigsårene med sitt utrivelige forsøk på total jødeutryddelse. Det skyldes at nye unge lærere har kommet inn i skolevesenet. De har ikke det samme traumatiserte forholdet til annen verdenskrig som foreldre- og besteforeldregenerasjonen. Kroneksemplet er en ny, frittalende lærebok på pensum, kalt ”Jakten”, som er utformet som et tegneseriehefte. Tørre fakta om Hitler og geopolitikk, samt spørsmål om skam og skyld, er byttet ut med historier om vanlige menneskers skjebner og valg. På omslaget ser vi Esther. Hun løper fra en lastebil med nazisoldater. Hun får et valg av en politimann: Enten kan hun stikke av eller så kan hun følge med sine foreldre til konsentrasjonsleiren. Elevene skal velge utfallet.

I Storbritannia kan det virke som om trenden går motsatt vei. Eller ikke. Det er litt usikkert. For et år siden ble det laget en rapport som konkluderte med at noen britisk skoler bevisst unnlot å ta opp temaet Holocaust, av frykt for å vekke antisemittiske holdninger blant skolenes muslimske elever. Dette var alarmerende nyheter, men likefullt unntak. Ryktet om at britisk skolevesen dropper undervisning om Holocaust, har siden spredt seg som gresset på internett, noe som nylig tvang britiske myndigheter til å sende ut en offentlig dementi. Times-journalisten Alexandra Frean, som i fjor skrev den kontroversielle artikkelen som bidro til å spre ugresset, publiserte deretter en kommentar under overskriften ”Hvordan internett forvandlet ’fakta’ til en global løgn”. Hun skylder på altså på internett. Overskriften på saka i april 2007 var ”Skoler dropper Holocaust-undervisning av frykt for å fornærme”.
Ordet ”noen” var det ikke plass til.

"Det er vanskelig å forstå seg rett på mennesker, hvem som er gal og hvem som er klok. Gud hjelpe oss alle for å bli gjennomskuet", Knut Hamsun