Stian Bromark

Tekstene er tidligere publisert i aviser og magasiner.

Send en epost Site Feed
Mitt foto
Navn:

Stian Bromark er journalist, bokanmelder og forfatter.

Eller prøv heller å klikke her for mer info...

24. mai 2008

Reklameprogram

”American Idol” reklamerer åpenlyst for produkter. Er det lov å vise på norsk tv?

Stian Bromark, Dagbladet
stb@dagbladet.no
Skål, sier programlederne i ”American Idol”, og tar seg en slurk av glasset med Coca Cola-logoen. Seerne oppfordres til å laste ned musikk fra Itunes. Hver uke lager sangerne reklamefilmer for Ford, som vises som en del av underholdningen. Sponsorer blir kalt ”venner”. ”American Idol”, USAs mest sette program, er en eneste lang reklamepause.

Det er ikke sjokkerende, og det er ikke noe nytt. Ettersom alt flere seere bruker internett og dekodere, som enkelt lar deg spole over reklameinnslagene, ser selskapene seg nødt til å være kreative i tv-overføringen. Amerikanske Fox har nylig bestemt seg for å halvere reklametiden i sin nye dramasatsninger, i håp om at titterne forblir foran skjermen og holder fingrene fra fjernkontrollen. Men de vil jo ikke tape penger. Resultatet ser man i ”American Idol”, der grensen mellom reklame og redaksjonelt stoff er diffus. Få vil spole over reklamen når reklamen er programmet, eller hvordan det nå blir.

I Sverige har dette ført til debatt. TV4 viser ”American Idol”. Og programmet bryter svensk kringkastingslov, som sier at reklame og redaksjonelt stoff ikke skal blandes. Vi kommer nå til å se nærmere på ”American Idol”, uttalte vikarierende direktør Eva Tetzell ved Granskningsnämnden til Dagens Nyheter (DN) denne uka. TV 4 er tidligere dømt for lignende brudd. Det gjaldt blant annet et Oprah Winfrey-show i 2003, der programlederen delte ut sine favorittvarer til publikum. Det svenske tv-selskapet slapp bøter, fordi ledelsen bedyret at TV4 ikke skulle gjøre det igjen. Året etter gjaldt det ”Dr. Phil” og da måtte TV4 punge ut med 250 000 kroner. Vi ønsker å følge loven, sier programsjef Fredrik Arefalk i TV4 til DN, og lover at de også skal se nærmere på ”American Idol”.

Medieforsker Marie Grusell sier til DN at hovedproblemet er foreldet lovgivning. Sverige ligger 15 år etter i uviklingen, hevder hun. Hennes nyskapende forskning viser at reklamepauser irriterer folk. Hva er da bedre enn at reklamen er integrert i selve tv-programmet? ”American Idol” vises på TV2 Zebra, men problemstillingen er trolig – kanskje til og med åpenbart – ikke relevant i Norge, siden ingen reagerer. Skål.

"Det er vanskelig å forstå seg rett på mennesker, hvem som er gal og hvem som er klok. Gud hjelpe oss alle for å bli gjennomskuet", Knut Hamsun