Stian Bromark

Tekstene er tidligere publisert i aviser og magasiner.

Send en epost Site Feed
Mitt foto
Navn:

Stian Bromark er journalist, bokanmelder og forfatter.

Eller prøv heller å klikke her for mer info...

13. feb. 2010

Kulinarisk kulturkrig

Italienerne satte maten i halsen da McDonalds lanserte en helt ny hamburger: McItaly.

Stian Bromark, Dagbladet
Tenk deg at landbruksminister Lars Peder Brekk inviterte til en pressekonferanse på en restaurant i Oslo. Anledningen var regjeringens samarbeid med en kjede om å lansere en norsk hamburger med flatbrød og brunost. ”Dette er en stor dag for det sunne, norske kostholdet”, sa Brekk til de siklende journalistene. Kritiske røster og sure oppstøt ble stogget ved å karakterisere skeptikerne som ”uvitende stalinister”.

Bytt ut den trauste trønderen med den stilige kollegaen Luca Zaia og du vil ha et scenario nokså likt det som utspant seg i Italia denne uka. Og føy til vital informasjon: Restauranten heter McDonalds og burgeren har fått navnet McItaly. Hurtigmatkjeden har tidligere tilpasset menyen til lokale forhold og flørtet med for eksempel det meksikanske kjøkken, men det er første gang McDonalds har dedikert en hamburger til ett land, lansert med brask og bram av landets relevante minister.

McItaly er, ifølge Zaia, basert på italienske råvarer som ciabatta, kjøtt, artisjokker og asiago-ost. Om stalinistene sa han: ”Dette er de samme kritikerne som for 20 år siden sa at pizza ikke er ekte italiensk mat.” Kartongen til McItaly er for øvrig dekorert med fargene til det italienske flagget.

En av dem som har mistet matlysten av nyskapningen, er matkritiker Emiliano Mei. Han forstår ikke at hamburger har noe med Italia å gjøre og hevder at den er en trussel mot landets antikke mattradisjon. Andre med fordøyelsesbesvær har brukt ord som ”landssvik”.

Italia er ikke det eneste landet i Europa som har fått den amerikanske kjeden i vrangstrupen. I Frankrike har protestene som regel handlet om å beskyttte bourdeaux-viner og roquefort-oster, mens da McDonalds ble etablert på Grünerløkka i Oslo i 1998, ble restauranten framstilt som en trussel mot bydelens identitet. Det ble arrangert protestmøter mot det som ble kalt ”Løkkas nye horehus”.
Det uvanlige i Italia er at kjeden har fått staten på sin side, noe som gir en litt vond smak i munnen fordi det minner om de ubehagelig tette båndene mellom myndighetene og næringslivet. Ministerens velsignelse har gitt McDonalds millioner i gratis reklame, som den kan bruke til å senke prisen ytterligere på sukkerrik cola, Big Mac-er og fettdryppende pommes frites.

Italia er trolig det stolteste matlandet i Europa. Denne uka ble år med lobbyarbeid kronet med seier da den napolitanske pizzaen ble offisielt anerkjent av EU som europeisk matkulturarv. Derfor er det snurrig at italienerne føler seg truet av en burger. Dersom italiensk mat virkelig er best, vil folk flest foretrekke det.
Men det italienske matbordet består ikke lenger bare av organisk, lokaldyrket og mammalaget mat.
Sjokkbølger spredte seg fra sør til nord da det nylig ble avdekket at mange mozzarella-produsenter brukte kumelk i stedet for bøffelmelk. Selvtillitten fikk seg en knekk og bekreftet at den fremste trusselen mot god matkultur sjelden kommer utenfra, men innenfra.

"Det er vanskelig å forstå seg rett på mennesker, hvem som er gal og hvem som er klok. Gud hjelpe oss alle for å bli gjennomskuet", Knut Hamsun