Navn:

Stian Bromark er journalist, bokanmelder og forfatter.

Eller prøv heller å klikke her for mer info...

23. des. 2009

Anmeldelse av "Alene blant de mange" i Stavanger Aftenblad

Av Ole Kallelid. Ikke på nett, men her et lite utdrag:

"Leseverdig om forfatterliv og norsk politisk historie[...] Biografien om Sigurd Evensmo er beretningen om livsløpet til en forfatter som hadde en klar stemme på venstresiden i norsk kultur- og samfunnsliv. De to journalistene og forfatterne Stian Bromark og Halvor Finess Tretvoll har valgt å ikke gå like tett inn på privatlivet til den biograferte som det vi ofte finner i denne sjangeren. Unntaket er forholdet hans til ektefellen Randi, som skildres nært og sterkt.

Bromark og Finess Tretvoll makter likevel å gi et helstøpt og dekkende bilde av en forfatter og journalist som stadig befant seg i sentrum av begivenhetene. Denne mursteinen av en biografi over en forfatter som i liten grad leses i dag, vil være interessant også for de mange som, kanskje med unntak for debutromanen «Englandsfarere» fra 1945, ikke har et forhold til forfatterskapet hans.

Boken er basert på et uvanlig omfattende kildemateriale av journalistiske og skjønnlitterære tekster, brev og dagbøker. Referanser til Evensmos egen tekstproduksjon balanserer med forfatternes egne velfunderte vurderinger og analyse av tiden og miljøet han levde i. Det har nok ikke vært en ulempe for biografene at de i likhet med den biograferte er journalister med kultur som spesialfelt. De har til og med begge bakgrunn fra Ny Tid, avleggeren til Evensmos journalistiske hjertebarn, den politiske avisen Orientering...."

"Det er vanskelig å forstå seg rett på mennesker, hvem som er gal og hvem som er klok. Gud hjelpe oss alle for å bli gjennomskuet", Knut Hamsun