Måteholdsmannen
En pedagogisk og pedantisk forsvarstale for den gylne middelvei.
Stian Bromark, Dagbladet
BOK: De fleste ser nødvendigheten av måtehold når det gjelder miljø og økonomi. Riktignok er det ikke like enkelt å leve opp til forsettene, men vi har tatt poenget: Forbruk er bra for finanskrisa, dårlig for klimaet - og derfor bør vi bare bytte ut halvparten av hagemøblene i år. Men når det gjelder sex og alkohol? Er det ikke nettopp dionysiske utskeielser til ære for rusen og fruktbarheten vi trenger i en tid preget av gravalvor og skumle utsikter? Nei, skal vi tro filosof og festbrems Henrik Syse. Alt med måte.
Identitet
Hans nye bok «Måtehold i grådighetens tid» er et forsvar for måtehold på områder som penger, forbruk, sex, alkohol og krig, altså alle de morsomme tingene i livet. Henrik Syse har selvinnsikt nok til å skjønne at det han etterlyser, kan framstå som nokså kjedelig, moralistisk og gammeldags, og det er derfor man får sympati for prosjektet. Det er som hentet ut fra en helt annen tid. For eksempel antikkens Hellas. Syse tar ikke utgangspunkt i vår store helt, den ekstatiske halvguden Dionysos, men den jordnære filosofen Platon, som forfektet de fire dydene: Klokskap, mot, rettferdighet og måtehold. Ifølge Platon, og Syse, er ikke måtehold et smykke vi kan ta på oss når vi vil være pyntet, men en væremåte, et karaktertrekk - ikke noe man gjør, men er.
Trygghet
Hva slags leveregler skal vi følge? Her blir Henrik Syse på sitt mest floskelaktige: Vi skal kjenne - og anerkjenne - egne grenser, vi skal vise respekt for menneskets skjørhet, vi skal makte å se hva som er for mye og hva som er for lite, vi skal være forsiktige - så vi ikke mister oss selv og de viktigste verdiene i livet, blant annet. Det er vanskelig å være uenig i disse snusfornuftige rådene, men dukker ikke konflikter opp nettopp fordi vi strides om hva som er de viktigste verdiene i livet? (jamfør Nina Karin Monsen-debatten) Syses poeng er at moderasjon gir større trygghet og dermed mer varig og ekte glede, men er ikke det å underkjenne menneskets irrasjonelle drifter - behovet for kortvarig nytelse gjennom sjansespill, enten den arter seg i form av epleslang, ekstremsport eller ved å skulke foreldremøtet?
Motstrøms
Man skal være lettopphisselig for å la seg tirre av rasjonalitet. Henrik Syse er skikkeligheten selv, både i form, språk og innhold. Som folkefilosof er han upåklagelig pedagogisk. Syse henter ofte gjenkjennelige eksempler fra dagliglivet. Noen sitter bedre enn andre, og det virker som om den dannede herren føler seg noe fremmedgjort overfor vår popkulturelle klode full av falske pupper. «Før jeg skrev akkurat dette avsnittet, tok jeg en tur på det lokale supermarkedet og leste gjennom overskriftene på ungdoms- og underholdningsbladene. Og jo da, inntrykket stemmer. Her skal det ikke spares på noe.» Det er fint. Det er motstrøms. Ja, nesten radikalt. Steinar Lem er ikke her lenger. Vi trenger en ny stemme som tøyler oss. Essensen er den samme, men stilen er forskjellig. Lem ropte høyt, høyere, høyest. Den slags sømmer seg ikke for en ekte måteholdsmann.
Stian Bromark, Dagbladet
BOK: De fleste ser nødvendigheten av måtehold når det gjelder miljø og økonomi. Riktignok er det ikke like enkelt å leve opp til forsettene, men vi har tatt poenget: Forbruk er bra for finanskrisa, dårlig for klimaet - og derfor bør vi bare bytte ut halvparten av hagemøblene i år. Men når det gjelder sex og alkohol? Er det ikke nettopp dionysiske utskeielser til ære for rusen og fruktbarheten vi trenger i en tid preget av gravalvor og skumle utsikter? Nei, skal vi tro filosof og festbrems Henrik Syse. Alt med måte.
Identitet
Hans nye bok «Måtehold i grådighetens tid» er et forsvar for måtehold på områder som penger, forbruk, sex, alkohol og krig, altså alle de morsomme tingene i livet. Henrik Syse har selvinnsikt nok til å skjønne at det han etterlyser, kan framstå som nokså kjedelig, moralistisk og gammeldags, og det er derfor man får sympati for prosjektet. Det er som hentet ut fra en helt annen tid. For eksempel antikkens Hellas. Syse tar ikke utgangspunkt i vår store helt, den ekstatiske halvguden Dionysos, men den jordnære filosofen Platon, som forfektet de fire dydene: Klokskap, mot, rettferdighet og måtehold. Ifølge Platon, og Syse, er ikke måtehold et smykke vi kan ta på oss når vi vil være pyntet, men en væremåte, et karaktertrekk - ikke noe man gjør, men er.
Trygghet
Hva slags leveregler skal vi følge? Her blir Henrik Syse på sitt mest floskelaktige: Vi skal kjenne - og anerkjenne - egne grenser, vi skal vise respekt for menneskets skjørhet, vi skal makte å se hva som er for mye og hva som er for lite, vi skal være forsiktige - så vi ikke mister oss selv og de viktigste verdiene i livet, blant annet. Det er vanskelig å være uenig i disse snusfornuftige rådene, men dukker ikke konflikter opp nettopp fordi vi strides om hva som er de viktigste verdiene i livet? (jamfør Nina Karin Monsen-debatten) Syses poeng er at moderasjon gir større trygghet og dermed mer varig og ekte glede, men er ikke det å underkjenne menneskets irrasjonelle drifter - behovet for kortvarig nytelse gjennom sjansespill, enten den arter seg i form av epleslang, ekstremsport eller ved å skulke foreldremøtet?
Motstrøms
Man skal være lettopphisselig for å la seg tirre av rasjonalitet. Henrik Syse er skikkeligheten selv, både i form, språk og innhold. Som folkefilosof er han upåklagelig pedagogisk. Syse henter ofte gjenkjennelige eksempler fra dagliglivet. Noen sitter bedre enn andre, og det virker som om den dannede herren føler seg noe fremmedgjort overfor vår popkulturelle klode full av falske pupper. «Før jeg skrev akkurat dette avsnittet, tok jeg en tur på det lokale supermarkedet og leste gjennom overskriftene på ungdoms- og underholdningsbladene. Og jo da, inntrykket stemmer. Her skal det ikke spares på noe.» Det er fint. Det er motstrøms. Ja, nesten radikalt. Steinar Lem er ikke her lenger. Vi trenger en ny stemme som tøyler oss. Essensen er den samme, men stilen er forskjellig. Lem ropte høyt, høyere, høyest. Den slags sømmer seg ikke for en ekte måteholdsmann.
<< Home