Bok og kebab
Vil det i framtida bli like vanskelig å kjøpe ei bok med stive permer som det er å finne kebab på Frogner?
Av Stian Bromark, Dagbladet
Nylig lanserte Pax og Aschehoug det nye Pocketforlaget. I den forbindelse uttalte Pax-sjef Bjørn Smith-Simonsen at det heretter skal bli like lett å kjøpe ei bok som å kjøpe ei pølse. Gyldendals informasjonssjef Bjarne Buset svarte: Er ikke det tilfellet i dag også? Pocketforlaget er den samme gamle wienerpølsa, mente han, og la til at det nye billigbokforlaget ikke vil skape varige endringer i det norske bokmarkedet.
Mulig han rett. Men i land det er pussig å sammenligne Norge med, for eksempel Storbritannia, har debatten om hardback versus paperback snart kommet til veis ende. Picador, som er et underbruk av det åttende største forlaget i landet, Pan MacMillan, vil fra neste år lansere alle sine nye bøker med myke permer og til en pris på under 100-lappen. Ønsker du da å kjøpe romaner av Helen Fielding, Don DeLillo eller Cormac McCarthy i hardback, må du velge amerikanske utgaver eller vente på de norske oversettelsene. Ifølge Guardian er det forventet at de andre store britiske forlagene følger etter. Ser vi slutten på tidsalderen da bøker utkom med stive permer? spør avisa.
I bokbransjen bekymrer man seg ofte for utviklingen når konkurrenter har funnet på noe uhyre smart. Det er tilfellet i London også. Forlegger Kirsty Dinseath fra Weidenfield & Nicholson er for eksempel redd for at boka som kulturprodukt vil miste prestisje hvis den bare blir lansert som billigbok. Picador har naturligvis en løsning på det. I tillegg til at nye romaner utkommer mellom myke permer, vil forlaget trykke opp et begrenset antall av samme tittel i ”lukusutgaver”, beregnet på samlere og andre nostalgikere.
Også norske bokhandlere kan melde at publikum i økende grad venter til billigboken kommer før de kjøper siste roman av sin favorittforfatter. Kan vi forvente samme revolusjon i Norge? Nok ikke i morgen. Begrenset marked, det vil si for få lesende nordmenn, gjør at det bare er småpenger å tjene på billigbøker, for forlag og, ikke minst, for forfatter. Dette handler altså ikke om hva som er best for kjøperne. Norske lesere derfor må ennå en stund ta til takke med førsteutgaver i luksusformat.
Av Stian Bromark, Dagbladet
Nylig lanserte Pax og Aschehoug det nye Pocketforlaget. I den forbindelse uttalte Pax-sjef Bjørn Smith-Simonsen at det heretter skal bli like lett å kjøpe ei bok som å kjøpe ei pølse. Gyldendals informasjonssjef Bjarne Buset svarte: Er ikke det tilfellet i dag også? Pocketforlaget er den samme gamle wienerpølsa, mente han, og la til at det nye billigbokforlaget ikke vil skape varige endringer i det norske bokmarkedet.
Mulig han rett. Men i land det er pussig å sammenligne Norge med, for eksempel Storbritannia, har debatten om hardback versus paperback snart kommet til veis ende. Picador, som er et underbruk av det åttende største forlaget i landet, Pan MacMillan, vil fra neste år lansere alle sine nye bøker med myke permer og til en pris på under 100-lappen. Ønsker du da å kjøpe romaner av Helen Fielding, Don DeLillo eller Cormac McCarthy i hardback, må du velge amerikanske utgaver eller vente på de norske oversettelsene. Ifølge Guardian er det forventet at de andre store britiske forlagene følger etter. Ser vi slutten på tidsalderen da bøker utkom med stive permer? spør avisa.
I bokbransjen bekymrer man seg ofte for utviklingen når konkurrenter har funnet på noe uhyre smart. Det er tilfellet i London også. Forlegger Kirsty Dinseath fra Weidenfield & Nicholson er for eksempel redd for at boka som kulturprodukt vil miste prestisje hvis den bare blir lansert som billigbok. Picador har naturligvis en løsning på det. I tillegg til at nye romaner utkommer mellom myke permer, vil forlaget trykke opp et begrenset antall av samme tittel i ”lukusutgaver”, beregnet på samlere og andre nostalgikere.
Også norske bokhandlere kan melde at publikum i økende grad venter til billigboken kommer før de kjøper siste roman av sin favorittforfatter. Kan vi forvente samme revolusjon i Norge? Nok ikke i morgen. Begrenset marked, det vil si for få lesende nordmenn, gjør at det bare er småpenger å tjene på billigbøker, for forlag og, ikke minst, for forfatter. Dette handler altså ikke om hva som er best for kjøperne. Norske lesere derfor må ennå en stund ta til takke med førsteutgaver i luksusformat.
<< Home