Stian Bromark

Tekstene er tidligere publisert i aviser og magasiner.

Send en epost Site Feed
Mitt foto
Navn:

Stian Bromark er journalist, bokanmelder og forfatter.

Eller prøv heller å klikke her for mer info...

24. okt. 2009

Anmeldelse av "Alene blant de mange" i Klassekampen

Av Gudleiv Forr. Ikke på nett, men her et utdrag:

"Her jeg sitter med en murstein av ei bok om Sigurd Evensmo har jeg en sterk opplevelse av at det er lenge siden han virket blant oss. Som annen verdenskrig ble et skille i hans generasjons liv, er Murens fall for 20 år siden blitt et avgjørende skille i min generasjons. Det som skjedde før denne enestående manifestasjon av folkemakt, er blitt en del av historien om det blodige 20. århundre. For dem som er født på 80-tallet og som nå posisjonerer seg for innflytelse og makt i samfunnet, er Evensmos kamp for «Det tredje standpunkt» sannsynligvis langt fjernere enn min generasjons forhold til 1905.

Det er derfor et dristig foretagende å hente fram en mann som Evensmo fra vår glemsel. Men Evensmo er åpenbart Stian Bromark og Halvor Finess Tretvolls helt i denne fortellingen om arbeiderbevegelsens vekst og fall. Først og fremst er han deres store krigshelt. Hans formende år som kjempende sosialist på 1930-tallet som Evensmo selv har skildret inngående i sin selvbiografi «Inn i din tid», legger de etter min mening for raskt til side. Deres beste bidrag til fortellingen om Evensmo blir bokas siste del, den som skulle bli det tredje bind i Evensmos selvbiografi og som han ikke fikk fullført før han døde i 1978...."

"Det er vanskelig å forstå seg rett på mennesker, hvem som er gal og hvem som er klok. Gud hjelpe oss alle for å bli gjennomskuet", Knut Hamsun